loading


KF BROEDT OP TOEKOMST ma september 1 2014

De Kroepoekfabriek is op de goede weg. De bezoekersaantallen blijven groeien. De reacties van publiek, artiesten en partners blijven onveranderd lovend. En het team en de vrijwillige Kroe zitten nog steeds vol energie en plannen. De groei aan bezoekers maakt de geplande spectaculaire bezuinigingen van 180.000 euro helaas nog niet goed. Vanaf 2016 is slechts 12 procent van de opgedragen culturele doelen gesubsidieerd, terwijl vergelijkbare podia het doen met ruim 40 procent subsidie. Dat is de reden dat het team van het poppodium broedt op de toekomst. Hoe kan De KF sterk en succesvol om gaan met de veranderingen?
Foto-KF

De Kroepoekfabriek is komende september drie jaar open. Het podium zit midden in de opbouwfase, maar de omgeving is enorm in beweging. Er komt ieder jaar minder overheidsgeld, wat maakt dat het ondernemende, creatieve denken en de samenwerking in de stad ieder jaar zullen moeten groeien om te kunnen blijven bestaan. En dat is
precies waar het team van De KF volop mee bezig is.

Het bewijs dat de regio behoefte heeft aan een goed en breed poppodium is inmiddels wel geleverd. Jaarlijks trekt het podium zo’n 30.000 bezoekers uit het hele gebied tussen Rotterdam, Delft en Hoek van Holland. Iets meer dan de helft van de bezoekers komt uit Vlaardingen. Driekwart van de bezoekers is tussen de 12 en 35 jaar. De KF streeft ernaar om steeds een zo gevarieerd mogelijk programma te presenteren, dat naadloos aansluit op de behoeftes van muziekliefhebbers uit de regio. Met jaarlijks 100 concerten, 100 workshops, 6 fulltime leerwerkplekken, 130 vrijwilligers en 30 maatschappelijke stagiaires is De Kroepoekfabriek is er voor de muziek, de mensen en de stad. Een plek waar bezoekers, artiesten en medewerkers zich zowel als publiek, op het podium, als achter de schermen kunnen ontwikkelen.

Zorgen
Ondertussen baren de huidige ontwikkelingen wel zorgen. “We hebben vanaf 2016 een gat te dichten van 180.000 per jaar”, aldus directeur Renske Verbeek. “Dat is een kwart van de jaarbegroting. Toch houden we vertrouwen. Het team heeft energie en met elkaar hebben we de wil om te groeien naar een stevige, stabiele en succesvolle toekomst. Daar gaan we voor!”

Tienpuntenplan
Nadat in 2011 de heftige bezuinigingen zijn aangekondigd, heeft De Kroepoekfabriek vrijwel direct een Tien-punten-plan in het leven geroepen. Tien punten waarmee het poppodium in de toekomst op eigen kracht zo ver als mogelijk de eigen broek op kan houden. Inmiddels is de helft al gerealiseerd. Zo is het poppodium gestart met het Dikke Vrienden-plan, waardoor bezoekers ook donateurs kunnen worden. Het programma speelt scherper in op actuele behoeftes, denk aan een goed muziekprogramma voor wat oudere . Daarnaast is het gelukt om een landelijk Kernpodium te worden, een belangrijke kwalificatie waarmee het gesteund wordt in het blijven programmeren van nieuw talent uit het land. Ook is er een vernieuwend doelgroepenbeleid gestart, waarmee het team goed kan inspelen op de behoeftes van de doelgroep én mag het podium sinds kort wat langer open blijven om het publiek beter van dienst te zijn.

Oplossingen
De komende twee jaar ligt de focus enorm op het nog nauwer betrekken van de vrijwilligers bij de organisatie, om de vrijwilligers te blijven binden, boeien en om waar mogelijk kosten te besparen. Ook is er een stevig team ontwikkeld, aangevuld met tien Kroepoek Adviseurs uit het bedrijfsleven. Zij denken actief mee met het podium over mogelijkheden en kansen. o is het team van De Kroepoekfabriek in te huren voor opdrachten op het gebied van evenementen, marketing en techniek, waardoor extra inkomsten kunnen worden geworven. Een belangrijk voordeel is, dat talentvolle team- en Kroeleden zich op deze wijze verder kunnen ontwikkelen. Want dat er veel jong talent rondloopt, staat vast. En talentontwikkeling is en blijft de rode draad.

Samenwerken
Uiteraard wordt er ook uitgebreid onderzocht en uitgeprobeerd op welke manieren er kan worden samengewerkt tussen instellingen onderling. Renske Verbeek: “Er gebeurt al veel aan samenwerking, maar dit kan nog veel meer, ook buiten de stad. Hiervoor staan inmiddels lijnen uit. Aan de hand waarvan uiteindelijk concrete plannen zullen worden gesmeed.” Last but not least, is het team enorm op zoek naar kansen buiten de culturele sector. Wat kan De KF leren uit de zorg, sport, welzijn, bedrijfsleven? En andersom? Wat kunnen wij nog meer voor elkaar betekenen om met elkaar de regio sterk te houden? “Wij geloven dat daar een groot deel van de oplossing ligt. In diensten uitwisselen over de muur van je eigen branche. Zo kunnen wij met onze culturele kracht meewerken aan ambities in het welzijnswerk, in het bedrijfsleven of in de (jeugd)zorg,“ besluit Renske Verbeek haar aangescherpte Tien-punten-plan.

De Kroepoekfabriek staat een aantal grote veranderingen te wachten en zal hierover actief blijven communiceren via www.kroepoekfabriek.nl, en natuurlijk facebook, twitter en instagram.